Gündem Yunus Parkı...

Bodrum'un Güvercinlik Mahallesi'nde bulunan Yunus Gösteri Merkezi'nin kapatılması yönündeki kampanyaya Bodrum Belediyesi tesisin ruhsatını iptal ederek destek verirken, ruhsat iptali tebliğini alan tesis işletmecisinin Muğla İdare Mahkemesi'ne yaptığı başvuruyu yerinde bulan mahkeme belediyenin kararının yürütmesini durdurdu. Tesisin hukuki durumu ve geleceği ile ilgili nihai karar önümüzdeki aylarda netleşecek.

Bodrum Belediye Başkanı Ahmet Aras, Yunus Gösteri Merkezi’nin ruhsatının iptal edildiğini açıkladı. Aras, işletmenin içkili lokanta olarak faaliyetine devam edeceğini bildirdi.

Yazar Buket Uzuner ve Yunuslara Özgürlük Platformu tarafından, Güvercinlik Mahallesi’ndeki Yunus Gösteri Merkezi’nin kapatılması ve buradaki yunusların koruma altına alınması amacıyla internet üzerinden kampanya başlatılmıştı. Yunuslara Özgürlük Platformu Sözcüsü Öykü Yağcı, Yazar Buket Uzuner, Bodrum Kent Konseyi üyeleri ve aralarında çocukların da olduğu bir grup vatandaş, bugün toplanan imzaları teslim etmek üzere Bodrum Belediye Başkanı Ahmet Aras’ı makamında ziyaret etti.

RUHSAT İPTAL EDİLDİ

Aras, burada yaptığı konuşmada Bodrum Yunus Parkı’nın ruhsatının iptal edildiğinin bilgisini verdi. Kararı sevinçle karşılayan katılımcılar, uzun süre alkış tuttu. Bodrum Belediye Başkanı Ahmet Aras şunları söyledi:

“Yaptığınız bütün girişimleri destekliyoruz. Ben de destekliyorum. Ayrıca şu haberi de vermek istiyorum; ben zaten siz gelmeden önce Yunus Gösteri Merkezi ruhsatını iptal ettim. İmza toplanmaya başlanmadan önce dahi o zaten gündemdeydi. Bir dosya halinde sunulmuştu. Biz de tabi hukukçularımıza incelettik. Aslında içkili lokanta faaliyetinin yanına Yunus Gösteri Merkezi diye tali faaliyet konusunun yasal olarak belediye tarafından konulamayacağına hükmetti hukukçularımız. Ben de ruhsatın iptalini sağladım. Çünkü Yunus Gösteri Merkezi ruhsatı vermek bizim işimiz değil. Belediyenin işi değil. Çünkü belediye denetleyemeyeceği hiçbir faaliyete ruhsat veremez. Biz de o yüzden onu kaldırdık. Şimdi sadece içkili lokanta olarak devam edecek.”

Ahmet arası ziyaretin ardından ellerinde pankart ve dövizlerle Belediye Meydanı’na çıkan katılımcılar, burada bir basın açıklaması yaptı. İlk konuşmayı yapan Bodrum Kent Konseyi Başkanı Arif Yılmaz, “Biz Kent Konseyi olarak şunu söylemek istiyoruz, turizm daha düzenli, sürdürülebilir ve kaliteli şekilde yapılabilir. İlla kitle turizminin getirdiği bu tarz olaylarla muhatap olma durumunda değiliz. Esir hayvanlarla yapılacak bir turizm Bodrum turizmini bir adım daha ileri götürmez. Doğayı tüketmeden, canlılara saygılı, kalkınırken yaşamı da koruyan sürdürülebilir bir Bodrum turizmine ulaşmak hedefine varılması için sonsuza kadar destek vereceğiz” dedi.

İNSAN HİÇBİR CANLININ EFENDİSİ DEĞİLDİR

Kampanyayı başlatan Yazar Buket Uzuner ise “Yunuslar bir balık değil. Onu karıştırıyoruz. Onlar bizden çok daha önce Dünyada yaşıyorlardı. Biz, sapiens denen insanlar çok daha sonra geldik. O yüzden biz kim oluyoruz da onları yakalıyor, hapsediyoruz, esir ediyoruz ve onları parayla gösteri merkezlerine koyuyoruz. Bütün canlılar insanla birlikte tabiatın parçasıdır, insanın eşitidir. İnsan hiçbir canlının efendisi değildir. Mücadelemiz bunu anlatana kadar devam edecek” diye konuştu.

BU HAYVANLARI KORUMA YETKİSİ TARIM VE ORMAN BAKANLIĞINDA

Yunuslara Özgürlük Platformu Sözcüsü Öykü Yağcı ise yaptığı konuşmada “Türkiye’de Bodrum’la birlikte 10 adet yunus parkı var. TBMM Hayvan Hakları Araştırma Komisyonu’nda da bunun mücadelesini vermeye devam ediyoruz. Şimdi asıl yapmamız gereken bu hayvanların korunması için Tarım ve Orman Bakanlığı’na baskı yapmak. Çağrılarımızı güçlendirmek. Bu hayvanları kaderine terk edemeyiz. Ne yazık ki oradaki yunuslar, morslar, deniz aslanları herhangi bir ticari meta gibi o ülkeden bu ülkeye, bu parktan diğerine transfer ediliyor, satılıyor, kiralanıyor. Bu yunusları koruma yetkisi yalnızca Tarım ve Orman Bakanlığı’nda. Dolayısıyla bu koruma maddesini bakanlığa uygulatmak bizim elimizde. Eğer bakanlık bu yetkisini kullanmazsa ne yazık ki bu hayvanlar yunus parkı işletmecileri tarafından başka bir tesise satılıp kiralanacak. Bütün hukuksuzluklarını hukuka uygun hale getirmek için şu anda mecliste kamuoyu oluşturmaya çalışıyorlar, lobicilik yürütüyorlar. Biz, Bodrum’un düzgün bir hayvan koruma anlayışıyla turizm yürütmesini sağlamak için hep birlikte bakanlığa baskı yapmak durumundayız” ifadelerini kullandı.