KOS'TAKİ YAŞAMLARINI ANLATTILAR

Bodrum’da düzenlenen Günbatımı Söyleşileri, Kasım ayı toplantısında Kos Adası’nda yaşayan Kadri Memiş, Niyaze Payzanoğlu ve Mustafa Payzanoğlu’nu konuk etti.

Önceki akşam Eskiçeşme Mahallesi’nde faaliyet gösteren Karia Princess otelde Bodrum Esnaf Sanayici ve İşadamları Derneği (BESİAD)’nin destekleriyle gerçekleştirilen toplantıya Kos (İstanköy) Müslümanları Kültür, Dayanışma ve Kardeşlik Derneği Başkanı Kadri Memiş, Dil Bilimci Niyaze Payzanoğlu ve Müzisyen Mustafa Payzanoğlu’nun konuk olduğu “Bodrum'un karşı yakası Kos” konulu Günbatımı Söyleşi’si gerçekleştirildi. Söyleşide konuklar katılımcılarla her iki yakanın sanatsal ve kültürel benzerlikleri, tarihi özellikleri ve yaşayanların günlük yaşantıları hakkında fikir alışverişinde bulundu.

Program öncesi Kent Haber’e konuşan BESİAD Başkanı Emre Köroğlu, Günbatımı Söyleşileri’nde farklı bir konunun ele alındığına işaret ederek şunları dile getirdi:

“Benim buraya çağrılmamdaki sebep geçtiğimiz yıl itibariyle bir Bodrum markasını Kos Adası’nda faaliyet göstermesini sağladık. Bizim orada bir ticarethanemiz var. Oradaki Türk ve Müslüman vatandaşlarla ilişkilerimize gün geçtikçe daha sıkı bir şekilde devam ediyoruz. Bugün buradaki söyleşide de iki kıyının ortak yapılarının, ortak benliklerinin daha faal halde çalışması için gerek sanat, gerek kültür, gerek iş dünyası anlamında neler yapılabileceği konusunda bir fikir alış verişi yapacağız. Umarım iki taraf için de yararlı olacaktır.”

Kos Adası’nda Türkçe ve Fransızca dersleri veren Dil Bilimci Niyaze Payzanoğlu ise şu ifadeleri kullandı:

“Bizim ailemiz Osmanlı döneminde önce adaya yerleşmişler. Onlar nalbant oldukları için şövalyelerin olduğu zamanlarda nalbantlık işleri çok olduğu için adaya yerleşmişler. Dolayısıyla tam tarihini bilemiyoruz. Ancak uzun yıllardan beri adalıyız. Bugün burada da gurbettekiler için adalı olmak nasıl bir şey, Bodrumlulara yakınlaşmak nasıl olur, burada yaşayanlarla adada yaşayanlar arasında nasıl bağlantı kurulur gibi konuları konuşacağız.”

2000 yılında kurulan Kos (İstanköy) Müslümanları Kültür, Dayanışma ve Kardeşlik Derneği Başkanı Kadri Memiş de yaptığı konuşmada şu sözlere yer verdi:

“Ben Kos Adası’nda bir restoran işletiyorum. Ben derneğin hem kurucusuyum, hem de başkanıyım. Orada Türk asıllı bir vatandaş olarak kendi kültürümüzü dernek vasıtasıyla yaşatmaya çalışıyoruz. Orada bin 370 Türk var. Bizim amacımız oradaki Türklerin kendi kültürümüzü yaşatmak, dinimizi dilimizi ayakta tutmak ve bunu gelecek nesillere aktarmak” dedi.

Müzisyen Mustafa Payzanoğlu ise karşı kıyıda müzik eğitimleri vermenin yanı sıra, sanatsal faaliyetler de gerçekleştirdiğini belirterek şöyle dedi:

“Ben Kos ve Kalimnos’ta müzik öğretmenliği yapıyorum. Bugün ablam Niyaze Payzanoğlu ile birlikte buraya konuk olduk. Bugün ben de oradaki sanatı ve kültürü anlatmaya çalışacağım. Bodrum’a da senede 2–3 kez geliyorum. Bodrum’da çok akrabamız var. Onlarla da sık sık görüşüyoruz” dedi.

Günbatımı Söyleşileri’nin moderatörü Hamdi Topçuoğlu, program başında yaptığı konuşmada Bodrum ile Kos arasındaki etkileşimden bahsederek “Bodrumlular kahvaltı yapmak, öğle ve akşam yemekleri yemek için Kos Adası’na gidiyor. Kos Adası’ndan da Turgutreis’e Pazar alış verişi için geliyorlar” dedi.

Kos Adası’ndan gelen konuklar ise yaptıkları konuşmalarda karşı kıyıdaki yaşamları ve Bodrumla ilişkileri, Türk kültürünü orada yaşatmak adına gerçekleştirdikleri etkinlikler hakkında bilgiler verdiler. Yaklaşık 2 saat süren programa piyanist Mustafa Köker ve gitarist Mustafa Payzanoğlu’nun müzik dinletileri de renk kattı.